wtorek, 6 października 2015

Październik - sezonowe warzywa i owoce - grafika do wydrukowania


Zdrowa dieta to ta oparta na sezonowych warzywach i owocach. W sezonie są one najbogatsze w składniki odżywcze, a ponadto można je kupić taniej, niż np. te mrożone. Co więcej!

Niektórych warzyw i owoców po prostu się nie mrozi i sezon, gdy wydają plony to jedyny czas, gdy można czerpać z ich bogactwa.

Na szczęście część warzyw i owoców z poniższej listy można przechowywać i tak - cebula, ziemniaki, czy jabłka dostępne są praktycznie przez cały rok.

Wydawać by się mogło, że październik to już prawie zima i nic ciekawego spośród warzyw i owoców oprócz kiszonek lub mrożonek nie czeka na nas na straganach. Nic bardziej mylnego - zaraz się o tym przekonasz :)



Warzywa i owoce sezonowe w październiku - grafika do wydrukowania:

- aronia - brokuł - kalafior - pomidor - borówka brusznica - brukiew - kalarepa - por - owoc czarnego bzu - brukselka - kapusta biała - korzeń selera - dereń - burak ćwikłowy - kapusta czerwona - seler naciowy - owoc dzikiej róży - cebula - kapusta pekińska - skorzonera - głóg - liść cykorii - karczochy - szczaw - gruszka - czarna rzepa - kukurydza - szpinak - jabłko - czosnek - marchew - topinambur - pigwa - dynia - papryka - ziemniak - rokitnik - fasola - ogórek - podgrzybek - śliwka - koper włoski - pasternak - orzechy włoskie - winogrona domowe - jarmuż - korzeń pietruszki - orzechy laskowe - żurawina - kabaczek - patison - cukinia - pieczarki

Sprytna Matka Natura daje nam w chłodniejszym czasie skarby, które pomogą zachować zdrowie i być odporniejszym na choroby w jesiennym czasie. Z powyższej listy w walce z przeziębieniem szczególnie pomocne będą:

Aronia - bogate źródło bioflawonoidów, a także witaminy C, PP, kwasu foliowego, rutyny. Szczególnie polecana osobom, które dużo czasu spędzają przed monitorem komputera ze względu na swoje właściwości wspomagające wzrok.

Bez czarny - bogate źródło rutyny, zjadany na surowo w większej ilości ma właściwości przeczyszczające. Znajdziemy w nim również pektyny (idealny do smażenina - naturalnie zagęści przetwory), witaminy (m.in. C i A), związki mineralne.

Kapusta i ogórki idealne na kiszonki - pełnią rolę naturalnego probiotyku, co szczególnie potrzebne jest osobo po kuracji antybiotykowej. Dzięki nim lepiej przyswajamy makroskładniki z innych pokarmów.

Dzika róża - bogate źródło witaminy C, działa przeciwgrzybiczo, przeciwzapalnie i przeciwbakteryjnie.

Cebula, czosnek - wiadomo :)

Więcej o pigwie, czarnym bzie, rokitniku i dzikiej róży możecie posłuchać u Klaudyny z Ziołowego Zakątka, którą uwielbiam i podziwiam! :)

Przeczytaj również:

- Zupa z dyni

- Placki z buraków

- 5 domowych sposobów na przeziębienie
Chociaż pierwsze tygodnie w przedszkolu zakończyły się infekcją zatok wspomagamy się naturalnie i mocno wierzę w to, że dzięki temu lepiej i szybciej sobie z nią poradzimy :)

- Koktajl z jarmużu i selera naciowego

- Trzy koktajle na niedzielę!
Jeden z nich jest z gruszką - każdy z bananem, ale można z niego zrezygnować. Dajcie znać który z trójki wygląda Wam na najpyszniejszy!

I na koniec pytanie - wiecie jak odróżnić pietruszkę od pasternaku? :)


Dla osób, które preferują minimalizm i wolą listę bez obrazków również coś przygotowałam :) 

Jeśli chcesz ściągnąć grafiki, aby je np. wydrukować w tym folderze są dostępne w lepszej jakości i innych kolorach :)

Mam nadzieję, że chętnie podzielisz się nimi ze znajomymi na facebooku, tweeterze lub innych social mediach - poniżej w pasku możesz udostępnić post za jednym kliknięciem :)
« Nowszy post Starszy post »

15 komentarzy:

  1. Trochę edukacji przed wyprawą na targowisko zawsze się przyda. Dynia jest niekwiestinowaną królową w mojej kuchni od kilku tygodni!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dynia to moje odkrycie zeszłego roku - wcześniej nie miałam na nią pomysłów :D A teraz dyniowa to jedna ulubieńszych zup! :)

      Usuń
  2. Fajna ściąga :) w tym roku zamierzam jak najwięcej korzystać z sezonowych produktów. Zabrałam się już za dynię i taka ściąga będzie dla mnie bardzo pomocna w szukaniu inspiracji :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To dobry plan! Sezon trzeba wykorzystać, tym bardziej gdy obfituje w takie pyszności! :)

      Usuń
  3. Czarna rzepa też jest super, wzmacnia cały organizm, włosomaniaczki szczególnie się ucieszą :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeszcze nie spotkałam na zwykłym targu czarnej rzepy ;)

      Usuń
    2. Coś Ty, w każdym warzywniaku teraz jest!

      Usuń
  4. Super grafika!bardzo mi się przyda przy zakupach:)))

    OdpowiedzUsuń
  5. super lista, na pewno będziemy korzystać :) Czekamy na listopad - grudzień :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Cześć! Chciałabym wydrukować sezonowość i powiesić w altance niestety nie mogę znaleść całego roku! Moja bratanica nie może się doczekać aż wstawimy trochę kolorów do altanki! Plus trochę edukacji jej się przyda! :))
    bardzo proszę o całość i podanie linku:)
    Z góry bardzo bardzo dziękuję!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie ma grafiki na wszystkie miesiące na jednym arkuszu ;) Ale dziękuję za pomysł, postaram się go przygotować :)

      Usuń