12 października 2018

Zioła i przyprawy rozgrzewające

Nadal nie mogę w to uwierzyć, ale na dzisiejsze Pasowanie na Ucznia w szkole mojego syna szłam w koszuli bez rękawów! Żakiet, który wzięłam z przezorności ściągnęłam ledwie po wyjściu z domu ;) Mimo, że za oknem pogoda na to nie wskazuje to mamy już jesień i koniec roku zbliża się wielkimi krokami.

Jest to idealny moment na doprawianie dań i napojów przyprawami, które nie tylko pięknie pachną, ale również rozgrzewają nas od środka.

Wiem, że wielu osobom na myśl od razu przychodzi cynamon, ale ponieważ poświęciłam mu cały osobny wpis to dzisiaj skupię się na 3 innych przyprawach.


Przeczytaj: Cynamon w kuchni i pielęgnacji. 

 

IMBIR


Imbir jest polecany szczególnie osobom żyjącym w ciągłym stresie (czyli wielu z nas), bo hamuje działanie kortyzolu. Wzmaga ciśnienie krwi, warto stosować go zapobiegawczo i wspomagająco przy przeziębieniach. Imbir dostarcza magnezu, wapnia oraz żelaza. Uznawany za afrodyzjak, podnosi poziom testosteronu. Korzystnie wpływa na układ odpornościowy, a także trawienny. Pomocny przy przeziębieniach.

Jak wykorzystać imbir w kuchni?

Imbir świetnie sprawdzi się, jako dodatek do herbaty z miodem i cytryną, ale również w zupie krem z dyni. {kliknij, aby sprawdzić przepis}.

KURKUMA

Kurkuma działa antyoksydacyjnie, przeciwzapalnie i zawiera tumeron, o którym wiadomo, że wspomaga namnażanie oraz różnicowanie komórek macierzystych mózgu.

Uwaga! Kurkuma może obniżać ciśnienie, dlatego mimo szeregu jej zalet ja muszę jej unikać, ponieważ moje ciśnienie jest zazwyczaj bardzo niskie. Jak byłam w ciąży i po wejściu ze schodów weszłam prosto do gabinetu położnej na mierzenie ciśnienia to był jedyny wynik mieszczący się w normie ;) Każdy inny pomiar wskazywał na niedociśnienie.


Jak wykorzystać kurkumę w kuchni?

Kurkuma nadaje żółtego zabarwienia,świetnie sprawdzi się jako dodatek do ryżu, mięs lub zup. Szczypta kurkumy podkręci zdrowotne właściwości koktajlu warzywno-owocowego. Pamiętaj tylko, że lepiej dołożyć więcej za drugim razem, niż za pierwszym wsypać zbyt dużo ;)


ROZMARYN

Rozmaryn pobudza krążenie krwi i zwiększa ciśnienie. Stosowanie go przyspiesza regenerację sił, więc będzie doskonały przy przeziębieniach i podczas rekonwalescencji. Zawiera rozmarycynę, która działą pobudzająco i przeciwbólowo.

Olejek rozmarynowy rozpylony w trakcie nauki lub pracy wspomoże procesy pamięciowe, dzięki czemu wykonasz zadania szybciej i wydajniej. Jeśli chcesz dowiedzieć się o  tym więcej zajrzyj do Klaudyny, uwielbiam jej bloga i mam nadzieję, że Ty również znajdziesz na nim coś ciekawego dla siebie :)

Jak wykorzystać rozmaryn w kuchni?

Rozmaryn idealnie pasuje do pieczonego mięsa, ale również do warzyw korzeniowych. Jest wykorzystywany również w towarzystwie owoców, np. w lodach lub naparze korzennym z pomarańczą.



Oczywiście wiadomo, że nie należy przypraw nadużywać, bo ich nadmiar w potrawie zdominuje ją i może sprawić, że danie stanie się gorzkie i zwyczajnie niezjadliwe. Umiar to słowo klucz. 

Podziel się w komentarzu swoimi ulubionymi przepisami z wykorzystaniem imbiru, rozmarynu i kurkumy - do jakich dań najchętniej je dodajesz? :)

1 Komentarz

  1. Jesień i zima to idealny moment, aby wzbogacić dietę o rozgrzewające przyprawy. Wpływając na termogenezę, ułatwiają adaptację do niższych temperatur, a także wspomagają odchudzanie. Mogą redukować migreny i inne rodzaje bólu. Można wzbogacać nimi smak mięs, wypieków, kawy czy herbaty a także czekolady domowej roboty:)

    OdpowiedzUsuń