204. Źródła tłuszczów + kilka informacji o NNKT

Witajcie!

Długo mnie nie było- obrona (ZDANA! :)) potem odchorowywałam (nadal nie czuję się najlepiej), do tego ciągłe problemy z internetem i powoli zaczynam nadrabiać, bardzo przepraszam wszystkie dziewczyny, które nadal czekają na odpisanie na maile- na prawdę się staram wszystko doprowadzić do porządku :)

Dzisiaj trzecia i póki co ostatnia część dotycząca źródeł białka, węglowodanów i tłuszczów. Postaram się przygotować osobne posty opisujące korzyści i zależności każdego z nich, ale to jeszcze nie teraz (jesteście zainteresowani?).

Dla mnie głównym źródłem tłuszczu są jaja, ryby, orzechy, masło, olej rzepakowy. Staram się wprowadzać inne tłuszcze, ale nadal nie wiem jak przyrządzić smacznie awokado no i poluję na dobry olej kokosowy (polecajcie sklepy we Wrocławiu lub online :))

na podstawie m.in. SFD

Dzisiaj jeszcze tylko krótko o NNKT- co to w ogóle oznacza?

NNKT- to skrót od "niezbędne, nienasycone kwasy tłuszczowe". Czyli krótko- Omega 3, 6 i 9. Niezbędne, czyli KONIECZNIE powinno się je dostarczać codziennie dla organizmu. Oprócz samego ich dostarczania ważna jest ich proporcja. Obecnie statystyczny osobnik spożywa Omega 3 do 6 w stosunku 1:20 lub nawet 1:40. W całkowitym uproszczeniu znacza to, że na jedną łyżkę oleju zawierającego omega 3 spożywa się AŻ 20-40 łyżek oleju zawierającego Omega 6.

Korzystny stosunek Omega 3 do 6 to 1:3 lub 4, czyli jeżeli dodano do obiadu 1 łyżkę oleju rzepakowego lub lnianego to powinno się uzupełnić jadłospis o 3 lub 4 łyżki oleju słonecznikowego. ALE to wszystko jest maksymalnie uproszczone i dlatego dla tłuszczów tak bardzo chciałabym stworzyć nowy post. To nie jest takie łatwe jak się niektórym wydaje i chudnięcie, czy zdrowa dieta nie opiera się wyłącznie na ograniczeniach i mniejszych porcjach, o czym już wielokrotnie pisałam.

Jeżeli tylko jedzenie nie jest dla Was wyłącznie przyjemnością (a nie powinno), ale zależy Wam przede wszystkim na odżywianiu organizmu to warto wiedzieć, że NNKT:
- wspomagają rozwój mózgu
- zwiększają odporność na zakażenia
- spowalniają procesy starzenia oraz poprawiają stan skóry, włosów i paznokci
- hamują rozwój guzów nowotworowych (szczególnie gruczołu krokowego, piersi, jelita grubego)
- przyspieszają przemianę materii
- warunkują osiągnięcie odpowiedniego wzrotu
- regulują pracę nerek oraz wątroby
- obniżają poziom tzw. "złego cholesterolu"
- odgrywają ważną rolę w rozwoju płodu !

Organizm sam nie potrafi wytworzyć tych kwasów, dlatego tak ważne jest spożywanie ryb, czy oleju lnianego (ale jest on nietrwały, dlatego ważność jednej butelki po otwarciu to max miesiąc). 

NIEDOBÓR NNKT POWODUJE:
- zahamowanie wzrostu i spadek przyrostu masy ciała (i nie chodzi tutaj o tycie, ale rozwój organizmu- ważny dla dzieci)
- osłabienie i wypadanie włosów, a także może być przyczyną zmian skórnych
- osłabia odporność na zakażenia bakteryjne, a także zwiększa wrażliwość na alergie
- osłabia ciśnienie poprzez zmniejszenie napięcia mięśnia sercowego- PRZYCZYNA OBRZĘKÓW!

Fitness Authority ISSN 1734-7181 nr 05 (53) 2010 str. 44-46

To bardzo mały zakres informacji, niedostateczny. Mam nadzieję, że chociaż w małym stopniu otwiera jednak oczy, że

TŁUSZCZ W DIECIE NIE JEST TWOIM WROGIEM, 
LECZ SPRZYMIERZEŃCEM !

tylko trzeba umieć wyselekcjonować z tych dostępnych, najlepsze jego źródła :)

Jakie tłuszcze są Waszymi ulubionymi?
Zapraszam do komentowania :)
« Nowszy post Starszy post »

31 komentarzy:

  1. U mnie to jajka, orzechy, oliwa z oliwek i olej kokosowy :) Awokado czasem też. I łosoś, jako tłuszcz rybi.

    Awokado polecam w dwóch wersjach:
    1. Najprostrza: otrzeć widelcem z cytryną, czosnkiem i pieprzem - świetna pasta
    2. Sałatka - awokado, pomidor, anchois, cebulka, czosnek, ocet balsamiczny :)

    OdpowiedzUsuń
  2. jajka, olej rzepakowy, avokado... i orzechy jako przyjemna przegryzka ;) pozdrawiam koleżankę po fachu i gratuluje obrony ;) teraz tylko zyczyc wieluuuuu zleceń :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo mi się podobają u Ciebie takie posty i czekam na więcej takich. A co o tych zdrowych tłuszczy - uwielbiam jajka, margaryny nie jadam - tylko i wyłącznie masło, i już dawno przerzuciłam się z oleju słonecznikowego na rzepakowy. Próbuje wprowadzić zdrowe tłuszcze do jadłospisu, nie popadając przy tym w wariactwo. Mam nadzieję, ze chociaż trochę mi to wychodzi :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję :)
      Trzymam kciuki, dobre tłuszcze to ważna rzecz :)

      Usuń
  4. U mnie to jaja,ryby ,awokadi i siemię lniane:)

    OdpowiedzUsuń
  5. Tłuszcze dostarczam tymi samymi produktami, co Ty - plus siemię lniane i nieco rzadziej słonecznik ;)
    Straszne jest to, jaką krzywdę wyrządzają sobie dziewczyny na dietach beztłuszczowych. Szkoda, że zamiast wziąć się za czytanie poważniejszych źródeł wierzą koleżankom i tłuszcz z pokarmów równają z otłuszczonym ciałem.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A co jest jeszcze większym paradoksem spożywanie tłuszczów z odpowiednich źródeł wspomaga pozbycie się tłuszczu z organizmu, ale weź to powiedz wiecznym odchudzaczkom :D

      Usuń
  6. "TŁUSZCZ W DIECIE NIE JEST TWOIM WROGIEM, LECZ SPRZYMIERZEŃCEM !" - swieta prawda! pamietam jak ograniczylam spozycie tluszczy do 20% (BTW). ciezko bylo redukowac ten, ktorym jestem pokryta :D

    OdpowiedzUsuń
  7. codzienie do porannej owsianki od paru miesiecy dodaje posiekane migdały, a od tygodnia regularnieposypuja ja tez swiezo zmielonym siemieniem. wzbogacam nim tez soki warzywno-owocowe. Miele mniej wiecej co drugi dzien i przechowuje zamkniete w lodowce :)
    poza tym prawie codziennie wita u mnie kanapka z awokado i szczypta soli!
    Jak smaze obiad to na oleju rzepakowym, a do salatek dodaje lyzke oliwy... chyba niezle mi idzie ;-)

    OdpowiedzUsuń
  8. najlepszy olej kokosowy to nierafinowany, ale te kosztują już ok. 100zł/1l, ale mają najlepsze właściowści. Rafinowane można kupić w jakichś sklepikach regionalnych (u mnie w mieście w jakimś sklepie indyjskim :P) i kosztuje ok. 10zł słoik ok. 200-250g ;) ale nie ma w ogóle smaku kokosa, nadaje się tylko do smażenia (ten nierafinowany jest pyszny na zimno też, mega kokosowy :3)... :) na allegro poszukaj. ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Warto pamiętać, że masło to tylko klarowane : )

      Usuń
    2. Kupiłam sobie nierafinowany w słoiczku małym, żeby szczególnie nie zgrzytać zębami co do ceny :D

      Usuń
  9. jajka! ;D
    gratuluję obrony i fajnie, że wróciłaś ;)

    OdpowiedzUsuń
  10. gratulacje!!!
    świetny artykuł o tłuszczach, ja jakiś czas temu zupełnie je wyeliminowałam z jadłospisu i skończyło się to nieciekawie. Tłuszcze są szczególnie potrzebne kobietom, musimy o tym pamiętać.
    Jesteś z Wrocławia:)? no to mamy wspólną okolicę. Co prawda oleju kokosowego jeszcze nie kupowałam, ale uważam, że niezły sklep z żywnością w Magnolii, nawet niezłe promocje mają:) lubię tam kupować:) poza tym Alma, tam można znaleźć mnóstwo dobrych produktów!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dziękuję :)
      Tak, jestem z Wrocławia, na pewno już o tym wiesz ;):D

      Usuń
  11. U mnie olej kokosowy, jajka, orzechy (migdały, włoskie i kokos)

    Olej kokosowy kupuję przez allegro zazwyczaj. W moim mieście jest kilka sklepów w których widziałam ten olej ale albo jest rafinowany, albo w sklepie eko znacznie droższy niż na allegro (nawet z kosztami przesyłki)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Muszę zerknąć na allegro i porównać ceny:)

      Usuń
  12. Uff, dobrze, że znów jesteś :)
    Stwierdzenie na końcu bardzo trafne i prawdziwe!!!

    OdpowiedzUsuń
  13. Ja najbardziej lubię nerkowce, siemię lniane i awokado. Pozytywne efekty spożywania zdrowych tłuszczów zauważyłam u siebie zwłaszcza na skórze - nie jest sucha, ale też się nie przetłuszcza. No i można się na dłużej najeść, niż jedząc same węgle ;).

    OdpowiedzUsuń
  14. Jak olej kokosowy, to tylko z firmy Efavit. Korzystam z niego w celach spożywczych i pielęgnacyjnych.

    Pozdrawiam
    Natalia

    OdpowiedzUsuń
  15. Najlepszy stosunek Omega-3 do 6 to 1:1! Najbliżej tej prorcji jest olej rzepakowy, w którym wynosi ona 1:2. 2 łyżki oleju rzepakowego dziennie pokrywa zapotrzebowanie w kwasy omega-3.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Źródło poproszę, chętnie poczytam więcej :)

      Usuń