291. Treningowy słownik. (1)

Witajcie!
Bardzo dziękuję za przemiłe komentarze dotyczące mojego pierwszego filmu na YT. Już mam w części przygotowany kolejny i powinien pojawić się jeszcze w tym tygodniu :)

Dzisiaj zapraszam na post, w którym przygotowałam dla Was kilka podstawowych określeń dotyczących treningu. Mogą one być niezrozumiałe dla osób, które z ćwiczeniami nigdy nie miały do czynienia. Bonusem będą określenia angielskie, bo wiele z Was korzysta np. z kanału Zuzki Light i pyta o trening na brzuch. Mam nadzieję, że te posty pomogą Wam samodzielnie szukać treningów poprzez wpisywanie nazw do wyszukiwarki. :)


Workout- oznacza po prostu trening :)

Interval- trening interwałowy, czyli taki ze zmienną intensywnością, czas wysokiego tempa przeplatany jest ćwiczeniami spokojniejszymi lub marszem, aby uspokoić tętno. Nie powinien trwać zbyt długo, bo jest treningiem wymagającym. Przykład: Insanity.

HIIT- High Intensive Interval Training- czyli trening jeszcze bardziej intensywny od zwykłych interwałów. Bardzo dobrze wpływa na metabolizm, jednak nie jest to dobry wybór dla początkujących.




Aeroby- to potoczna nazwa treningu aerobowego. Są to ćwiczenia o jednostajnym tempie, uzależnionym od kondycji osoby, która je wykonuje. Jak najbardziej nadają się dla początkujących, ale nie powinny być wykonywane zbyt często i zbyt długie jednorazowo (czyli dwugodzinne, codzienne biegi dla amatorów to raczej ruina z metabolizmu) Przykład: bieganie, jazda na rowerze, jazda na rolkach, nordic walking.

Aerobic- zazwyczaj tym określeniem nazywa się organizowane na siłowni bądź w klubie fitness zajęcia, podczas których prowadząca (lub prowadzący) mówią i pokazują ćwiczenia. Nierzadko cały trening opiera się o dokładanie poszczególnych kroków, które pod koniec zajęć tworzą całą choreografię. Odbywają się one przy muzyce, najczęściej składają się z trzech podstawowych części- (1)rozgrzewki- (2)ćwiczeń aerobowych i modelujących- (3)rozciągania połączonego z wyciszeniem. Dobre na początek- ich plusem jest to, że jeżeli traficie na porządnego instruktora to będzie on potrafił ocenić i poprawić Waszą technikę. A także zarazić aktywnością fizyczną- poznałam kiedyś na zajęciach instruktorkę, o której myśląc teraz mam uśmiech na twarzy :)
W mojej ocenie mało efektywne dla osób, które już ćwiczą. Raczej polecam tym, którzy chcą się rozerwać i pobyć z ludźmi niż osobom oczekującym ogromnych zmian w sylwetce.
Wyróżnia się wiele rodzajów takich zajęć, np. Step Aerobic, gdzie do choreografii wykorzystuje się step- nie powinny jednak na takie zajęcia chodzić kobiety w bardziej zaawansowanej ciąży, bo może to obciążyć ich stawy, które i tak osłabione są w późniejszych miesiącach.


ABS-
 oznacza brzuch, "abdominal training", czy "abs training" to nic innego, jak trening angażujący proste mięśnie brzucha :)

Obliques- czyli mięśnie skośne brzucha- aby ułatwić Wam ich lokalizację wklejam zdjęcie :)

Dajcie znać co myślicie o takich postach i czy są jakieś nie do końca jasne terminy, które chcielibyście abym opisała? :)
Pozdrawiam!
« Nowszy post Starszy post »

36 komentarzy:

  1. post dla początkującego jak najbardziej ciekawy.

    OdpowiedzUsuń
  2. Super, ja chcę więcej takich! ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Czytasz mi w myślach:) U mnie temat takiego wpisu już od jakiegoś czasu zapisany jest w notkach do publikacji ,ale jeszcze muszę dopracować kilka zagadnień:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam kilka stron w notatniku z tematami i postanowiłam z ogromnym zaangażowaniem realizować te pomysły, bo przecież same za siebie tego nie zrobią :D

      Nie da się uniknąć powtórzeń tematów, ale różne osoby wchodzą na nasze blogi, dlatego nie odbieram tego jako coś złego, gdy jeden temat poruszony jest w kilku miejscach :):)

      Usuń
  4. fajnie fajnie, dla początkujących takich jak ja bardzo przydatne bo czasem człowiek gubi się w fitnessowym słownictwie i nie wszystko łapie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokładnie, dlatego pomyślałam, że taki post będzie przydatny :)

      Usuń
  5. Fajny pomysł z tym treningowym słownikiem :) Wiele osób na pewno skorzysta :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Super. Szczerze mówiąc nie wiedziałam o tym, że obliques oznacza skośne mięśnie brzucha, a często się z tym spotykałam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Fajnie, że chociaż jedno z wyrażeń Cię zaskoczyło ;):)

      Usuń
  7. nie znalam pojecia 'Obliques'. czuje sie doedukowana :)

    OdpowiedzUsuń
  8. świetny pomysł :) taki słowniczek może bardzo się przydać!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki! Przygotowując posty mam nadzieję, że będą przydatne :)

      Usuń
  9. A ja mam pytanko co to zuzki: czy wykonywane przez nią treningi to są treningi crossfit? Byłam ostatnio na takich zajęciach i facet wymyślił podobną mieszankę jak na filmikach zuzki

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Są to treningi z elementami siłowymi, crossfitowymi ogólnie to także treningi wytrzymałościowe. Trudno jest je jednoznacznie zakwalifikować :)

      Usuń
  10. Dzięki ci! Moje wybawienie ;-)

    OdpowiedzUsuń
  11. yyy...czy mnie coś ominęło? :O filmik n YT? :D no pięknie, pięknie!!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dwa posty temu :) Temat chyba Ciebie nie dotyczy, no ale już niedługo inne też się pojawią :)

      Usuń
  12. Jak najbardziej przydatny post :) Super! Pozdrawiam! :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Bardzo przydatny post, szczególnie dla początkujących :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Fajny zbiór większości pojęć, z którymi mamy do czynienia na silowni :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To jeszcze nie wszystkie :) Ale mam nadzieję zebrać wszystkie najbardziej powszechne i przydatne :)

      Usuń