wtorek, 16 lipca 2013

249. DIY- Koktajle, smoothies i inne mieszanki. (2)

Witajcie!
Tak jak obiecywałam dzisiaj wiele przydatnych informacji odnośnie soków! Tych domowych, a także tych sklepowych- w następnej części przybliżę Wam triki, które stosują producenci i zwrócę uwagę czego najbardziej powinno się szukać na etykiecie soku, nektaru czy napoju owocowego.

źródło

Zacznijmy od tego, że do napisania tego postu najbardziej zmotywował mnie fakt iż dostałam od babci do wypróbowania jej starą sokowirówkę. Mam sprawdzić czy działa i jeżeli mi się spodoba i będzie używana rozważę zakup nowego modelu, który będzie miał lepszą jakość w oddzielaniu soku od miąższu i mniej zużywał energię. Planuję również post o samym wyborze sokowirówki, ale dzisiaj skupię się bardziej na tym, co można przy jej użyciu wyczarować :)

Jak robić soki z warzyw i owoców?

- najpierw należy zastanowić się która część dnia najbardziej będzie nam odpowiadać- oczywiście najlepiej byłoby przyrządzać je rano by na dobry początek dnia dostarczyć bombę witaminową i energetyczną- ale jak wiadomo trzeba wtedy wybierać między drzemką, a wirowaniem soku ;)

- niezbędne będzie regularne dostarczanie do domu warzyw i owoców na soki, prawdopodobnie wystarczy robić to regularnie 3 tygodnie, a wytworzymy nowy nawyk wyciskania i picia

- owoce i warzywa powinny być starannie umyte, oczyszczone z piasku, ziemi, wosku

- dobór produktów do wyciskania zależy od pory roku i preferencji smakowych- a także od zaleceń zdrowotnych

- do wyciskarki możemy wrzucić np. pomidory, marchew czy buraki, ale rzodkiew, szczypiorek, nać pietruszki, koper czy rzeżuchę lepiej jest drobno pokroić i wrzucić do gotowego soku

- należy pamiętać o usunięciu pestek i ewentualnych części owoców i warzyw, które nie nadają się do jedzenia- z miąższu, który znajdować się będzie w osobnym pojemniku można przyrządzić inne potrawy

- wartość odżywcza soku zbliżona jest do tej w zjedzonym owocu, jednak sok pozbawiony jest błonnika

- soki powinny być spożywane natychmiast po ich przyrządzeniu- pite wolno, ponieważ szybko spożywane i w nadmiernych ilościach są nie właściwie przyswajane przez organizm

- można rozcieńczać je wodą przegotowaną, wodą mineralną, mlekiem lub serwatką

- można przyprawiać je pieprzem, gałką muszkatołową, wanilią, goździkami lub cynamonem, a także innymi ulubionymi przyprawami w zależności od owocu lub warzywa, z którego przyrządzono sok

źródło

Jaki sok na energii skok?

- sok z marchewki
chroni wzrok oraz skórę, przyspiesza przemianę materii, obniża ryzyko zachorowania na raka płuc, w połączeniu z jabłkiem zalecany jako wzmacniający sok dla osób starszych

- sok pomidorowy
zapobiega rakowi oraz zapaleniu wyrostka robaczkowego, zawiera dużo wit. A i C. Dwie jego szklanki pokrywają dzienne zapotrzebowanie osoby dorosłej na wit. C.

- sok z buraków
wspomaga trawienie, regenerację mięśni oraz jest idealny dla osób walczących z niedokrwistością, czyli anemią.

- sok ze szpinaku
jest silnie krwiotwórczy, smakuje lepiej po zmieszaniu z marchewką

- sok jabłkowy
bogaty w wit. A i B oraz sole mineralne, wspomaga trawienie poprzez wysoką zawartość pektyn, regeneruje organizm i reguluje poziom cukru i ciśnienie krwi

- sok z pomarańczy
obniża poziom cholesterolu,wspomaga układ nerwowy

- sok z malin
obniża gorączkę, działa napotnie, wspomaga leczenie reumatyzmu i cukrzycy

- sok ze śliwek
działa przeczyszczająco i nie powinien być spożywany w nadmiernych ilościach, regeneruje zmęczony organizm

- sok z żurawiny
wspomaga pracę układu moczowego, zapobiega kamieniom nerkowym

- sok z ananasa
przyspiesza spalanie tłuszczu, zawiera jednocześnie dużo cukru, więc należy go spożywać w małych ilościach

- sok z moreli
ułatwia odnowę komórek, spowalnia procesy starzenia

- sok z truskawek
dodaje witalności, działa jak afrodyzjak

- sok z grejpfrutów
przyspiesza spalanie tłuszczu i przemianę materii

- sok z bananów
obfituje w serotoninę, czyli hormon szczęścia, poprawia nastrój, wspomaga koncentrację, zapobiega napadom głodu

źródło

Mieszaj składniki, kumuluj wartości odżywcze!

Najbardziej odżywcze są te nieklarowane soki, gęste i mętne. Zawierają więcej flawonoidów zaliczanych do przeciwutleniaczy, które wspomagają antyrakową profilaktykę, a także przeciwdziałają zawałom. Opóźniają procesy starzenia skóry oraz wspomagają odchudzanie.

Mieszanka wzmacniająca
6 marchewek, 2 jabłka, 1/2 buraka

Mieszanka "słoneczna"
2 jabłka, 6 truskawek

Mieszanka "miłosna"
3 duże pomidory, 1 seler, 1/4 cytryny

Mieszanka oczyszczająca
4 marchewki, 1/2 ogórka, 1 burak

Mieszanka regulująca
2 jabłka, 1 gruszka, 1/4 cytryny lub garść szpinaku, 6 marchewek

Póki co przyrządziłam sok z samych jabłek i mycie sokowirówki jest dość kłopotliwe, ale nie poddaję się;)
Dzielcie się w komentarzach przykładami swoich ulubionych soków z domowych wyciskarek, sokowirówek i blenderów :)
Pozdrawiam!
« Nowszy post Starszy post »

20 komentarzy:

  1. Ostatnio z powodu lenistwa wole używać blendera niż sokowirowki, oczywiście odpadają wtedy soki z twardych owoców i warzyw typu marchewki i jabłka ale kocham smoothie: szpinak,ogórek,brokul,Brazylia, kiwi i cytryna :) mnooom mnooom Pychotka :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Najbardziej lubię soczki w których skład wchodzi marchewka, banan, truskawka i nektarynka. Nie dodaję wszystkiego na raz bo zwykle robię dwuskładnikowe pyszne soki lub koktajle.

    OdpowiedzUsuń
  3. U mnie soki były mieszaniną akurat tego co miałam :D

    Ale muszę przyznać że niektóre wychodziły całkiem dobre:)

    OdpowiedzUsuń
  4. Ja bardzo lubię jabłko + marchewka + burak :)

    OdpowiedzUsuń
  5. A ja nie mam sokowirówki, ale soczki są świetne mniam!

    OdpowiedzUsuń
  6. Uwielbiam takie notki! :-)
    Pije soki i koktajle ktore oczywiscie sama robie :-)
    Polecam!!!! :-)

    OdpowiedzUsuń
  7. Uwielbiam przygotowywać koktajle :) Moim faworytem jest chyba pietruszkowy, ale lubię też te na bazie maślanki.

    OdpowiedzUsuń
  8. Samo zdrowie :) Szkoda, że nie posiadam sokowirówki

    OdpowiedzUsuń
  9. Niestety rzadko piję domowej roboty soki, bo mam baardzo starą sokowirówkę, która czasem się 'męczy i trzeba robić kilkuminutowe przerwy podczas jej używania i czasem żeby zrobić 1 szklankę soku potrzebuje koło 20 minut :D A potem prawie tyle samo czas u zajmuje jej mycie haha :D Ale na pewno kiedyś kupię jakąś porządną, bo bardzo smakują mi takie własnoręcznie robione soki :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Ja kocham soki domowej roboty, choć, jak mam je sama zrobić to niekiedy mi się odechciewa. Ale na takie upalne dni to chętnie sobie robię, najbardziej lubię z pomarańczy ;)

    OdpowiedzUsuń
  11. ale narobiłaś mi teraz ochoty na soczek ! ja mam tylko blender, ostatnio robię soczki z arbuzów :D:D

    OdpowiedzUsuń
  12. ojej, ale pysznie to wygląda. uwielbiam takie posty :)

    OdpowiedzUsuń
  13. swietnie bardzo dziekuje za ten artykul wstrzelilas sie z tematem w moją obecną sytuację ;)

    OdpowiedzUsuń
  14. Nie mogę sobie wyobrazić siebie siedzącej i popijającej sok ze szpinaku ;-)

    OdpowiedzUsuń
  15. Kocham soki domowej roboty, choć przyznam, że nie zawsze się chce zrobić.

    OdpowiedzUsuń
  16. Wlasnie popijam świeży sok z pomarańczy :)))

    OdpowiedzUsuń
  17. bardzo lubie soki domowej roboty;p

    OdpowiedzUsuń
  18. kiedys nienawidzilam soku z pomidorow! Piłam tylko 'Kubusie' i 'Pysie' bo przeciez sa takie zdrowe, i maja tyle witamin! hoho! No niestety, jak zaczełam sie zaglebiac w tematyke, na sile probowalam pic sok pomidorowy i teraz zycia bez niego sobie nie wyobrazam! Jest swietny! Moze nie jest najsmaczniejszy, i najslodszy ale mozna go polubic i głod na chwile zaspokoi :)

    OdpowiedzUsuń
  19. Świetny artykuł ! Szczególnie podział na soki w zależności od ich działania na nasz organizm.

    Pozdrawiam
    Albert

    OdpowiedzUsuń
  20. "Jaki sok na energii skok"- dobre :)))
    Uwielbiam marchewkowy i grejpfrutowy :))

    OdpowiedzUsuń