poniedziałek, 15 lipca 2013

Alfabet zdrowia- O&P.


Witajcie!
Dzisiaj kolejna część "Alfabetu zdrowia"- mam nadzieję, że urozmaicacie dietę i te krótkie wskazówki pomagają Wam w lepszych wyborach :)


W dzisiejszej części wartości odżywcze produktów na litery O i P.
Zapraszam:

Oberżyny- podczas przygotowywania mogą wchłaniać dużo tłuszczu, soli się je by pozbawić gorzkich soków, są jednak niskokaloryczne i mogą świetnie urozmaicić dietę, gdy umiejętnie się je przyrządzi

Ogórki- lekko moczopędny, zawiera ponad 90% wody- można go jeść cały rok w formie przetworów i świeżego warzywa. Nadają się również jako składnik kosmetyków i domowych maseczek

Oliwki- dobre źródło witaminy E, zawierają przeciwutleniacze i idealne do przetwarzania- surowe są niesmaczne. Oliwa z oliwek bogata jest w jednonienasycone kwasy tłuszczowe, które mogą obniżać poziom cholesterolu. Osoby z podwyższonym ciśnieniem nie powinny spożywać nadmiernie oliwek ze względu na wysoką zawartość sodu.

Orzechy- bardzo dobre źródło wit. E, dostarczają witamin z grupy B, istnieje wiele ich odmian i tak na prawdę mogłabym poświęcić im całą osobną notkę- ale w skrócie- źródło fosforu, za i miedzi, a także potasu i niepełnowartościowego białka. Należy unikać niedojrzałych migdałów, a orzechy ziemne jeść z umiarem ze względu na ich podatność na zakażenia pleśniami. Orzechy są jednym z najbardziej alergennych produktów, jednak ci, którzy alergii nie mają mogą korzystać z wielu ich zalet.

Otręby- to okrywa nasienna ziarna pszenicy, owsa, ryżu. Źródło błonnika (więcej o błonniku), niezbędnego dla prawidłowej pracy jelit, jednak jego nadmierne spożycie może skończyć się zespołem jelita drażliwego, czy obniżać wchłanianie żelaza i wapnia.

Papaja- bardzo dobre źródło wit. C oraz beta-karotenu. Dostarcza małych ilości żelaza i wapnia.

Papryka-  bardzo dobre źródło wit. C oraz beta karotenu. Dostarcza bioflawonoidów, które neutralizują wolne rodniki, a to może wspomagać profilaktykę przeciwrakową.

Pomarańcze- dobre źródło wit. C, zawierają tiaminę i kwas foliowy. Pektyna w nich zawarta obniża poziom cholesterolu krwi. Te z tzw. pępkiem nie zawierają pestek i są wygodniejsze w jedzeniu.

Pomidory- dobre źródło karotenów i potasu. Dostarcza wit. C i E. Likopen, czyli czerwony barwnik może zapobiegać przed niektórymi odmianami raka.

Pory- dość dobre źródło potasu i kwasu foliowego. Dobrze wpływa na apetyt i poprawia czynność wątroby. Mogą powodować jednak alergię.

Porzeczki
- są doskonałym źródłem wit. C, czarne osłabiają ból gardła i pomagają w zwalczaniu infekcji żołądka, a czerwone dostarczają potasu.


źródło: Foods that Harm, Foods that Heal- Tom Sanders, notatki

Zapraszam  również na poprzednie części:
A&B C&D E,F&G I&J K&L, M&N 

Co tam byście zjedli z dzisiejszej listy? :) Ja uwielbiam orzechy- mogłabym je jeść codziennie w nadmiernych ilościach ;)
« Nowszy post Starszy post »

9 komentarzy:

  1. Pomarańcze ! Dawno oj bardzo dawno jadłam taką soczystą słodką pomarańczę :)

    OdpowiedzUsuń
  2. dziwne ale ja nigdy papaji nie jadłam;p

    OdpowiedzUsuń
  3. Wszystko z tej listy (jak i poprzednich) jest super:)

    No i właśnie przypomniałam sobie o orzechach:D

    OdpowiedzUsuń
  4. własnie wpieprzam pomidora;p

    OdpowiedzUsuń
  5. wszystko z tej listy, poza baklazanem, jest ardzo smakowite :D ale chyba najbardziej, tak samo jak Ty, wielbie orzechy

    OdpowiedzUsuń
  6. Mam mnóstwo czerwonych porzeczek i nawet nie wiedziałam, że jest w nich sporo potasu! :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Papryka! w każdej postaci ;)

    OdpowiedzUsuń